Skip to main content

Posts

" The Evil Empire Has the World in a Death Grip " Western banks backed up by the World Bank are even worse looters than the oil and timber companies. Perkins writes: “Over the past three decades, sixty of the world’s poorest countries have paid $550 billion in principal and interest on loans of $540 billion, yet they still owe a whopping $523 billion on those same loans. The cost of servicing that debt is more than these countries spend on health or education and is twenty times the amount they receive annually in foreign aid. In addition, World Bank projects have brought untold suffering to some of the planet’s poorest people. In the past ten years alone, such projects have forced an estimated 3.4 million people out of their homes; the governments in these countries have beaten, tortured, and killed opponents of World Bank projects.”
Imperialism and super exploitation  (Part 1) Thoughts on the debate on imperialism  (Part 2) Can we be so clear about the division between ‘oppressor’ and ‘oppressed’ nations?
"هل قرأنا القرآن" أو النقد المزيف الأساس الذي يقوم عليه نقد يوسف الصديق لما يسميه "المؤسسة التفسيرية" هو التأويل، أو مثلما جاء عليه عنوان كتابه: القراءة. فهو يحاول، بأساليب فيها الكثير من الاستعراض المعرفي (المجاني أحيانا)، أن يصور تلك المؤسسة التفسيرية كنوع من المؤامرة الشاملة لقولبة النص القرآني وتحنيطه في تأويل (قراءة) أحادي يسلبه طابعه "الكوني" و"العقلاني" الأصلي الذي يميزه، بحسب الصديق، حين كان يتخذ شكل "الشذرات الشفوية"، قبل أن يتم تجميده في مصحف مكتوب موحد ورسمي (مصحف عثمان). عمل يوسف الصديق إذا يستهدف استعادة النص الضائع قبل أن تطاله يد المؤسسة التفسيرية، واستعادة طابعه "العقلاني" وأسلوبه الذي يجعله بحسب الصديق "نشيدا كونيا" لا مجرد أحكام شرعية وحكايات خرافية كتلك التي تمتلئ بها كتب التفسير والسيرة. وهكذا فإن ميدان نقد الصديق للتراث التفسيري ليس التاريخ بل التأويل (القراءة). والمؤسسة التفسيرية المنقودة في الكتاب المذكور لا تقع ضمن التاريخ، بل ضمن مؤامرة (تتقصد تآمرها ذاك وواعية به) لطمس الروح